• 1
  • 2
  • 3
  • 4

Ilda Simonian

"Ilda is echt één met de muziek. Ik vond haar een openbaring. Ze heeft een heel eigen stijl die mij zeer aanspreekt, omdat  zij de muziek zo op een heel eigen manier bezield en spiritueel vertolkt. Armeense muziek heeft ook een heel volks genre, naast de liturgische liederen. Daar heb je weer een heel andere techniek voor nodig. Ik heb nog nooit iemand met zo een passie zien optreden. Zoals zij de spanning weet op te bouwen en weet over te brengen op het publiek, vond ik heel spannend om te ervaren."

 

Kele Kele - Kom mee kom mee

 

Gantsje Goeng - Roep kraanvogel roep

 

Garodi Gansj - Een roep van Verlangen

 

Ode aan de liefde 

Als er in de wereld geen liefde was,

Zou de roos bedekt met dauw zich niet openen

En zouden de ogen niet opengaan bij een zonnestraal,

Als er in de wereld geen liefde was.

Ach dit hart dat liefde kent,

Kent zoete hoop,

Kent het licht van duizend sterren

Kh.Awedissian 

 

Kele, kele - Kom mee, kom mee                                                     

Kom, kom mee, je tred heb ik lief,

Kom, kom mee, je prachtverstand heb ik lief

Geliefd kindje,

Beledigd kindje,

Kindje,

Zwartharig kindje,

Lief kindje!

   

Komitas

 

 

 

Ilda simonian My Armenian songs -Izler /Hedker/Traces

For more information and order the izler/ Hedker/ Traces

Please contact me.  Mailto:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Cd €12,- +€ 5,-  (verzending en verwerking)) = € 17,-

Vaak krijg ik na mijn optreden reacties uit mijn publiek en collega’s met wie ik heb samengewerkt. Sommigen zijn net als ik Armeens en kennen de muziek. Anderen zijn gewoon nieuwsgierig naar mijn optreden, omdat men deze muziek niet zo vaak hoort of ziet uitvoeren. Hier kunt u enkele van deze reacties lezen.

Hartstocht

"Ilda is echt één met de muziek. Ik vond haar een openbaring. Ze heeft een heel eigen stijl die mij zeer aanspreekt, omdat  zij de muziek zo op een heel eigen manier bezield en spiritueel vertolkt. Armeense muziek heeft ook een heel volks genre, naast de liturgische liederen. Daar heb je weer een heel andere techniek voor nodig. Ik heb nog nooit iemand met zo een passie zien optreden. Zoals zij de spanning weet op te bouwen en weet over te brengen op het publiek, vond ik heel spannend om te ervaren."

Heiko Jessayan, werkte als maker van muziekdocumentaires onder meer voor VPRO Radio 4

Brug tussen culturen

"De Armeense cultuur is een oude beschaving die op een belangrijk kruispunt ligt tussen Oost en West en Noord en Zuid. Deze zelfde brugfunctie herken je ook in de Armeense muziek. De muziek weerspiegelt drie traditionele stromingen uit het vroegere sociale leven: De liturgische gezangen (sharagans) vertegenwoordigen de Armeense kerk; in de liederen van minstreels beluistert men de heldendaden van de adel en in de volksliederen hoort men de emoties van het volk. Ilda Simonian vertolkt op een sensitieve wijze de emoties die zijn verklankt en verwoord in traditionele Armeense vocale genres. Door haar vertolking slaat zij een brug tussen de Armeense en Nederlandse cultuur."

René Bekius historicus gespecialiseerd in Armeense geschiedenis. Hij doet onderzoek naar de Armeense gemeenschap in Nederland tijdens de 17e en 18e eeuw

Mooi en zuiver

"Opvallend vond ik de eenvoud van de liederen die, zonder veel opsmuk, mooi en zuiver werden gezongen. Wat mij vooral trof, was de emotionele lading van de melodieën, die enerzijds droevig en anderzijds vol hoop was.  Deze combinatie van verdriet en hoop tegelijk in de zang vond ik zeer aansprekend."

Ds. Bert ten Kate, predikant te Bergen op Zoom

Universeel

"Hoewel ik het Armeens niet versta en niet woord voor woord kan volgen wat zij zingt, kreeg ik er door haar voordracht een speciale sensatie bij. Dat vind ik voor haar pleiten. Zij neemt je aan de hand, door uit te leggen wat de liederen vertellen. Het is ongetwijfeld erg poëtisch, maar de details daarvan mis ik helaas. Tijdens haar optreden besefte ik weer eens duidelijk dat muziek een universele taal is. Ze bracht een mooi oeuvre ten gehore, waartoe zij duidelijk de sleutel bezit."

Gert Jan Blom, musicus

Vrolijk

"Zij heeft zo een mooie en aparte stem en een krachtige uitstraling, die goed bij de melancholieke, maar ook aardse Armeense muziek past. De harmonie van de Armeense muziek doet me denken aan de oude Gregoriaanse klanken, maar herinnert me tegelijkertijd ook aan de Kaukasische volksmuziek. Ik word er rustig van. Hoewel het geestelijke muziek is en ondanks de mineur van de liederen, klinkt het vrolijk. Daar bedoel ik mee dat het aards is en verzoenend met het leven en het lijden van de mens. Misschien wel omdat ik zo van volksmuziek houd, oefent de authenticiteit van haar muziek een sterke aantrekkingskracht op me uit."

Susanna Heydarian, schilderes

Betrokkenheid

"Ik heb Ilda verscheidene keren zien optreden; vaak tijdens bijeenkomsten van de kerk, maar ook heb ik met Polo de Haas in de Beurs van Berlage en natuurlijk tijdens de opening van de tentoonstelling Armenië: middeleeuwse miniaturen uit het Christelijke Oosten in het Utrechtse Catharijneconvent. Ilda zingt met heel haar ziel, geest en lichaam. In haar liederen, maar ook in haar lichaamstaal, zie je vreugde en verdriet afwisselen. De betrokkenheid die je bij Ilda zo duidelijk herkent, is kenmerkend voor Armeniërs. Het vrolijke van het volk is altijd onderdrukt door de trieste geschiedenis. Door de ongunstige ligging is het altijd onder de voet gelopen door andere volkeren. Alleen de bergen gaven het enige bescherming. Dankzij de kracht van het Armeense volk hebben wij echter toch onze identiteit weten te behouden tijdens de verschillende perioden van onderdrukking, genocide en diaspora. Melancholie is de rode draad die ons met onze geschiedenis verbindt. En als de mensen die in ballingschap leven dit herkennen, raakt het hen natuurlijk diep."

Krikor Momdjian, beeldend kunstenaar

Indrukwekkend

“Ilda Simonian's repertoire bestaat uit verschillende elementen van de rijke, zeer oude Armeense traditie. Ze zingt volksliederen, die diep in het bewustzijn van de Armeniërs geworteld liggen en daarom voor sympathieke herkenning zorgen bij het Armeense deel van haar publiek. Sympathieke herkenning ook door de uitvoering van haar werk, die ook mensen die met het Armeense volksrepertoire nog onbekend zijn aanspreekt. Daarnaast put zij uit de buitengewoon rijke traditie van de kerkelijke hymnen, die tot de vijfde eeuw van onze jaartelling terugreikt. Het Armeense hymnarium is in de loop van duizend jaar tot stand gekomen door de toewijding van de beste dichters en componisten die Armenië heeft voortgebracht. De wijze waarop Ilda beide tradities recht doet is indrukwekkend, ook voor wie niet alleen van de melodieën en de zang geniet, maar bovendien met de taal, de teksten en hun achtergrond vertrouwd is. Vertolkingen van liederen van Komitas (1869-1935), zowel diens bewerkingen van volksliederen als die uit de Armeense liturgie, en van de beroemde dichter-zangermuzikant Sayat Nova (1712-1795) zijn een uitdaging voor elke professionele zanger. Haar repertoire kent ook vertolkingen van moderne componisten zoals Melikian en toonzettingen van gedichten van bekende dichters uit de negentiende en twintigste eeuw zoals Bedros Dourian en Silva Kapoutikian, die specifieke eisen stellen aan het talent van de uitvoerder. Ilda Simonian is tegen deze elk van deze uitdagingen meer dan opgewassen."

Theo M. van Lint, Armenoloog / docent Armeense taal- en letterkunde.

 

Inspirerend

STEM UIT HET PARADIJS 

Jij alleen weet waarheen

Als ik vraag neem mij mee

Neem mij mee.

 

Neem mij mee door je vlucht

Neem mij mee op je vlucht

Neem mij mee.

 

Maak mij groot door je kracht

Houdt mij klein in je macht

Maak mij groot, geef mij troost

Neem mij mee.

 

Neem mij mee, maak mij blij

Neem mij mee, maak mij vrij

Neem mij mee.

 

Ergens is er die plek

Niet veel groter dan een vlek

Waar ik dans op jou klank

Niemand weet hier iets van

Jij alleen, weet hier iets van

Als ik vraag, neem mij mee

Neem mij mee.

La Pont 04-10-2002

Armeense klassieke muziek

Het spreekt voor zich dat “Klassieke Muziek” een mondiaal en multi-cultureel begrip is. Niet-Westerse Klassieke Muziek maakt deel uit van het culturele erfgoed van de mensheid. Alles is met elkaar verbonden. De culturele kloof tussen volkeren wordt steeds kleiner en musici en componisten uit allerlei stijlen zoeken raakvlakken. Een artistiek proces dat al tientallen jaren gaande is.

Ode aan de liefde 

Als er in de wereld geen liefde was,

Zou de roos bedekt met dauw zich niet openen

En zouden de ogen niet opengaan bij een zonnestraal,

Als er in de wereld geen liefde was.

Ach dit hart dat liefde kent,

Kent zoete hoop,

Kent het licht van duizend sterren

Kh.Awedissian 

 

Alakiaz / De Berg Aragats

De Alakiaz heefd de top bewolkt

Mijn broer heeft zijn paard gezadeld

Hij is weggegaan van het huis van zijn geliefde

Hij ging het veld op, hij is verder gegaan

Regen kwam, heeft hem overspoeld

Zon treft hem, heeft hem gedroogd

Heeft hem geopend als een rode roos. 

Komitas 

 

Khingi dzar / De Wierookboom

Voor onze deur staat een wierookboom, lachend-lief

Voor jullie deur staat een wierookboom, lachend-lief

De wierookboom heeft vrucht gedragen, lachend-lief

Mijn mooie kleine lief, lachend-lief

Komitas   

 

Discovary Ateliers  - Unique  ontdekkingsreis door de eeuwen naar Armeense Muziek 

Een geschiedenis van vallen en weer opstaan - van de middeleeuwen tot na het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk en de Armeense genocide rond 1915 en tot vandaag. V0or koren die unique Armeense Muziek repertoire willen uitbreiden.

 Eerdere opdrachtgevers:

  • Festival de Orient 2016 - Wereldkoor

  • Het voormalige Oktet te Tilburg : Liefdes liederen van Komitas en Oratorio van Kh. Avedissian.

  • Good Company: Oratorio van Kh. Avedissian ter nagedachtenis van slachtoffers van 1915

  • Sophie's Voice te Utrecht Liefdesliederen van KOMITAS

  • Europa Cantaat XVI- te Utrecht 2009

  • Merlijn Twaalfhooven  

 

  • www.zingze.nl

  • 1
  • 2